woensdag 21 juli 2010

Caravan rondreis Noorwegen 2010

Even voorstellen. Wij Rick en Wilma Boesveld en John en Jannie Bouwmeester al jaren bevriend beginnen aan een rondreis door Noorwegen beiden met de eigen caravan.

20-06-2010 Eerbeek – Kiel- Gotenburg

Met de caravan doen we deze reis en vertrekken op 20-06-2010 om 8.15 vanuit Eerbeek naar Kiel in om vandaar met de Stenaline naar Gotenburg te gaan.
Caravan Rondreis Noorwegen 2010 We nemen de tijd en komen rond 15.30 aan in Kiel. We kunnen om 17.00 uur de boot op dus gaan we even de stad in. Helaas regent het wat, maar het is gezellig druk bij de kade vanwege de Kielerwoche.Om 17.30 kunnen we inschepen. We moeten vanwege de hoogte op het vrachtwagendek en zijn dus één van laatsten die inschepen. We hebben een 4 persoonhut. We installeren ons en gaan de boot verkennen hapje eten drankje en 's avonds in de bar WK kijken.

21-06-2010 Gotenburg-Oslo-Krokkleiva

De reis met de boot gaat zoals verwacht, wat onrustig geslapen maar toch uitgerust ‘s morgens om 9.00 uur van boord.
We vertrekken richting Oslo over E6. Bij de grens geen drankprobleem lang leve de smokkelaars. De eerste stop na de grens wat eten lekker buiten in zon en Noors geld halen. Dat is echter een probleem de geld automaat kan normaliter Zweeds en Noors geld uitgeven. Nu is het Noorse geld bij beide automaten op en de wisselautomaat doet het niet. Om nu zonder geld Oslo in te reiden en daar op zoek te gaan met twee caravans in de stad lijkt ons niets. Dus rijden we iets terug naar Halden waar we pinnen en tegelijk dan wat boodschappen doen o.a. aardappelen die hadden we netjes niet ingevoerd. In Oslo gaan we naar het Frognerpark hier bevindt zich de zogenaamde Vigelandsanlegget, het Vigelandpark.
De auto’s met caravan kunnen we nog net op de parkeerplaats aan de zijingang van het park kwijt. Het park is op deze zonnige dag druk bezocht Vigelandsanlegget telt 212 stenen en bronzen beelden, die alle tussen 1907 en 1942 zijn gemaakt door de Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland.
Veel beelden symboliseren de kringloop van het menselijk leven.
Onderaan de brug is de ontwikkeling van een embryo tot een kleuter te zien, terwijl rondom de Monolitten alle levensstadia van de mens te zien zijn. Op de monoliet zelf staan op elkaar klimmende menselijke figuren afgebeeld. Rond de monoliet een beeldengroep voorstellende de cirkel van het leven De beelden laten de mensen zien in naakte schoonheid. Verbazingwekkend wat voor een verschillende gezichtsuitdrukkingen je uit de beelden kunt lezen.
Na het bezoek rijden we Oslo uit over de E16 richting Fargenes. Na zo’n drie kwartier buiten de stad stoppen we bij K rokkleiva Camping Utvika een schitterende camping maar niet een van de goedkoopste 250 NK.

22-06-2010 Krokkeleiva-Camping paar kilometer voor Lom

We doen lekker rustig aan ontbijten in de zon en vertrekken rond 10.00 uur weer. We nemen de route langs de E51
deze straat behoort tot de tien mooiste van Noorwegen. Dit is de eerste en we zullen er nog een paar rijden. We komen langs mooie meren en zien op een gegeven moment de bergen van het Jotunheimen opduiken. Het is een prachtige hoogvlakte waar we langs rijden en besneeuwde toppen van de bergen.
We stoppen een paar keer om mooie plaatjes te schieten en bij een tentje eten we Lapar, kleine pannenkoekjes met jam. De eerste sneeuw waar we bij kunnen daar moeten we natuurlijk ook even naar toe. De weg is schitterend maar de temperauur zakt ook zienderogen van 21◦ naar 16◦graden. We besluiten om maar af te dalen tot aan de E15. Voor Lom aan de linkerszijde weg vonden we een kleine camping Camping Oye enkele kilometers voor Lom 140NK. De camping op zich stelt niets voor maar het sanitair verdient een 9. Ook is er een kjokken (keuken) waar de afwas gedaan kan worden. Onder tussen is het weer 20◦ en kunnen we lekker buiten eten. Dat het helemaal niet donker wordt en zelfs niet schemerig daarvan raak je wat tijdsbesef wel even van de war. Om elf uur ‘savonds schijnt de zon nog op de bergen. ’s Nachts om half vier schemert het wat maar even daarna is het alweer volop licht.

23-06-2010 Lom-Geiranger

Om 9.00 gaan we weer op weg. We stoppen bij Lom om daar de staafkerk te bekijken.
De kerk stamt uit ca. 1150, op de daken staan nog de originele drakenkoppen stammen nog uit de 13e eeuw.
Na dit korte bezoek gaan we verder richting Geiranger. Tot de afslag van weg 63 is de natuur groen en we zien vele mooie plekjes. Na de afslag op de zgn route van Grotli voert de weg 63 door een kaal met sneeuw bedekt landschap. Het meer bij Djupvasshytta aan de bron van de Otta is nog bevroren. We dalen verder af naar Geiranger de weg met twintig haarspeld bochten en een dalingspercentage van 9% is smal maar prachtig. Met de caravan enkel geschikt voor ervaren chauffeurs. Dat blijkt wel als we bijna beneden zijn en in een onoverzichtelijke bocht 2 touringcars ons tegemoet komen. We moeten achteruit om in de bocht plek te maken. Natuurlijk komen er dan personenauto’s ons voorbij die denken dat zij er wel langs kunnen dan is de chaos compleet. Uiteindelijk komen we onder in Geiranger aan op de camping direct aan Geirangerfjord. De remmen van de caravan zijn wat warm gelopen de rubber noppen aan de linkerzijde smeulen. Camping eenvoudig prijs 210NK.

24-06-2010 Geiranger

We stonden niet aan het water op zich geen probleem want we hadden wel een mooi uitzicht op het Fjord met de daar aangemeerde Cruiseschepen. Er zijn echter maar een paar plekken aan het water waar de schotelantenne bereik heeft. Nederland speelt vandaag in WK een wedstrijd en dat willen de heren zien. Dus ’s morgens om negen uur de caravans verzet. Net voor onze neus meert de Eurodam van de Holland America line aan. In de middag gaan we de 63 weer omhoog en nemen de tol weg naar Dalsnibba vanaf een plateau heb je een uitzicht over het Fjord. Het is heerlijk weer en we genieten bij de caravan die nu pal aan het water staat van de mooie natuur die zich voor ons uitstrekt. In de avond begint het te regenen en zakt de temperatuur. Nederland wint met 2-1 van Kameroen en we gaan door naar de 8e finale.


25-06-2010 Geiranger

Het is van daag bewolkt wat aan de koude kant en er valt regelmatig regen. Dit wordt dus een rust dag een stukje wandelen en voor de rest relaxen.

26-06-2010 Geiranger

Het is nog wat regenachtig maar in de middag zal het opklaren dus vertrekken we om 9.30 voor een rond reis met als voornaamste doel Trollstigvei (het Trollenpad). We rijden vanaf de Geiranger richting Linge daar gaan we met de veerboot over en gaan dan linksaf richting Alesud langs het Norddalsfjord via de E136 bij Sjoholt weer terug naar Andalsnes een mooie weg. Gelukkig klaart het zoals men heeft voorspelt. We drinken koffie met een wafel bij het Trollstiger Resort een leuk tentje net voor de weg omhoog naar Trollstiger. Als we omhoog rijden loopt een wild razend riviertje met witte koppen langs de weg. Wat verder op komen we bij een indrukkenwekkende waterval als je ernaar toe wilt lopen moet je voorzien van regenkleding. Eenmaal boven bij Trollstiger zijn ze helaas bezig met het veranderen van het uitzichtpunt. Voor aan de weg is er wel één maar verderop kun je niet komen. Er zijn diverse souvenirwinkeltjes die natuurlijk allerlei trollen in soorten en maten verkopen. We dalen af naar beneden en komen langs een uitzichtpunt met een kolkende waterval waar men boven het kolkende water kan lopen. Weer met het pontje over bij Linge en terug richting Geiranger. We stoppen nog even boven aan de weg met een mooi gezicht nu vanaf de andere kant op Geiranger en het Fjord en onze camping.


27-06-2010 Geiranger

We worden wakker en de zon schijnt weer. Vanmorgen gaan we met de rondvaartboot van 11.30 door het Geirangerfjord. We passeren eerst de preekstoel een uitstekend rotsstuk waarvan men loodrecht naar beneden in de diepte kijkt.In de bocht zie je de zevenbruiden(zeven watervallen naast en onder elkaar met aan de overkant de vrijer. Het verhaal gaat dat de vrijer zonder resultaat alle zevenbruiden ten huwelijk heeft gevraagd zonder resultaat.
Hierna is hij aan de drank geraakt. Het zwarte rotsblok in het midden van de waterval heeft de vorm van een wijnfles. Even later passeren we de bruidsluier. > Langs de oever en de rotsen staan diverse oude boerderijen die inmiddels niet meer zijn bewoont echter,
nog wel intact worden gehouden door een Noorse historische vereniging.
Op de boot was het door de koude wint wel wat fris maar terug op de camping kunnen we weer buiten zitten.


28-06-2010 Geiranger - Gaupne

Vandaag gaan we weer op pad. We maken de keuze om niet via Stryn en Olpe maar terug te naar Lom en daar de E55 op te gaan. De hoogst gelegen bergovergang van Noord europa. Het hoogste punt ligt op 1434 meter. Het is een indrukwekkende weg eerst zie je de besneeuwde toppen van Het Jountheim en later aan de andere kant die van het Jostadalbreen.
De weg gaat vanuit Lom glooiend omhaag en we stoppen diverse keren om wat rond te lopen en foto’s te maken van al het mooie wat de natuur hier laat zien. Na het hoogste punt daalt de weg behoorlijk tussen de 8 en 9 %. Weer krijgen we wat problemen met de remmen van de caravan. De oplooprem gaat er bij deze sterke daling niet af en zo lopen de trommels warm. Op een gegeven moment komt er rook vanaf. We stoppen maar omdat de weg naar beneden loopt komt de rem niet echt vrij van de caravan. We laten het wat afkoelen en gaan verder. Hoe dichter we bij het Sognefjord komen des te dreigender wordt het weer op een gegeven moment begint het te onweren. Als we op de camping Sanvik 195NK in Gaupne aankomen wordt het gelukkig snel weer droog maar van buiten zitten komt niets.

29-06-2010 Gaupne

Er hangt nog wat laag hangende bewolking maar de zon komt er ook door. We gaan naar de Nigardsbreen een gletsjer die behoord tot het Jostedalsbreen dit gletsjerveld is het grootste van het europeese vaste land 475m² men neemt aan dat de ijslaag tussen de 300 en 450 meter dik is. Vanuit Gaupne gaat de weg 604 omhoog en komt men langs het bezoekersinformatie centrum Breheimsenteret vandaar uit kan men een tocht met boot over het gletsjermeer en een begeleide wandeltocht met gids over de gletsjer boeken. We besluiten dit niet te daar de tocht over de gletsjer met steigijzers pikhouweel wel wat erg zwaar is. Ook kan men net voor het gletsjermeer parkeren en van hieruit met de boot op te voet langs het meer naar de gltser. We besluiten langs het meer te lopen ondertussen is de temperatuur gestegen tot 20 graden lekker voor zo’n wandeling. Over rotsen, morenen en wat aangelegde trappen is het een behoorlijke wandeling van ± 1 uur voordat we aan de voet van de enorme gletsjertong staan prachtig die ijsblauwe kleur. Als we de groepen zien met de gids hebben we er geen spijt van dat we dit aan ons voorbij hebben laten gaan want het lijkt erg zwaar. Boven bij de gletsjer hebben we onze fleecejacks wel weer nodig ondanks het schitterende weer. We lopen rustig terug en genieten met volle teugen. Vanaf het bezoekers centrum gaan we linksaf de 604 tot het Styggevatnet een stuwmeer. De weg wordt steeds smaller stijle rotsformaties aan beide kanten. Een tunnel is slechts geschikt voor 1 voertuig dus als je iemand tegen komt moet er één terug. We rijden tot de muur en klimmen ook hier weer naar boven eerst volgt er een teleurstelling maar als we de muur wat verderop lopen zien we om de hoek weer een prachtige gletsjer en een mooi berglandschap. Het was een schitterende dag.

30-06-2010 Gaupne - Flåm

Het heeft de hele nacht geregend en er hangt laaghangende bewolking. We vertrekken om 10.00 uur richting Sognedal en Kaupanger. Hier gaan we de boot op over het Sognefjord NK 155. Direct na de boot gaan we door de 25 km lange tunnel naar Flåm. In de tunnel zijn er twee plaatsen die blauwverlicht zijn en je met een beetje fantasie het idee geven onder een gletsjer door te rijden. We komen in Flåm aan op camping 235 NK. Na de lunch klaart het wat op en lopen we wat rond en gaan een kijkje nemen bij het station en de kleine haven. Het stelt niet veel voor wat souvenirwinkels en allemaal verkopen ze het zelfde. De Flåmtrein nemen we niet. Iedereen die we spreken en horen dar we in Geiranger zijn geweest en de 55 hebben gereden dat dit dan zonde van het geld is en alleen maar tegen kan vallen.

01-07-2010 Flåm

We worden wakker en het is heerlijk weer. We rijden vandaag de verbinding tussen het Laerdal en het Hallingdal de Aurlandveien die door de hevige sneeuwval de Snøvegen (sneeuwweg) wordt genoemd. Om 10.00 vertrekken we richting Aurland. Het eerste stuk van de weg is erg smal op een gegeven moment kom je bij een uitzichtpunt dat boven het dal van het Sognefjord hangt. Schitterend uitzicht met dit mooie weer. Weer verder komen we boven de boom grens er ligt wel sneeuw maar we vinden het van deze kant sterk lijken op de weg 55. Wat zijn we al verwent door alles wat we gezien hebben. Plotseling doemt voor ons een schitterende waterval op. Onder aan de weg gaan we heerlijk aan het Sognefjord op een bankje lunchen voordat we de zelfde weg terug rijden. Van deze kant snappen we de term sneeuwweg we kijken nu tegen de noordhelling op en er ligt
inderdaad veel sneeuw en de uitzichten zijn mede door het mooie weer schitterend. Terug op de camping genieten we van het heerlijke weer 23◦. Als de zon achter de bergen is verdwenen dan wordt het direct kouder en lange broeken weer. Het kan ons niets doen na zo’n prachtige dag.

02-07-2010 Flåm – Loon

De zon schijnt nog en we vertrekken richting Bergen. Volgens weer.nl blijft het nog 2 dagen droog in Bergen. De natuur veranderd in de loop van de dag van grillige bergen in een glooiend landschap met meer groen. .We staan weer op tijd op de camping Loon want Nederland moet voetballen tegen Brazilië. Samen met twee jongens uit Zwolle zitten we voor de buis. Helaas gaat het in de rust regenen dus moeten we de tribune verbouwen en naar binnen. Het wordt 2-1 voor Nederland. Het blijft regenen en de geplande bbq gaat niet door Later die avond knapt het op wat een schitterende lucht opleverd.

03-07-2010 Loon- Bergen- Loon

Het heeft bijna de hele nacht geregend maar ’s ochtends komt er zowaar wat blauw aan de lucht. We gaan naar Bergen. De stad die bekend staat om de vele regens. De legende gaat dat de kinderen hier met de paraplu op worde geboren. We nemen dus onze jassen mee en doen de lange broeken aan. We lopen eerst langs de kade en kijken bij de stadsmuur dan lopen we langs het en door het oude gedeelte. Als je van de kade kijkt heb je niet in de gaten dat je tussen de huisjes door in het oude stuk komt. We gaan naar de markt geen haring te koop we eten in Nederland toch tegenwoordige Noorweegse nieuwe ?Dan pakken we een terrasje het is onder tussen 23 ◦ hoe zo altijd regen de jassen daar hebben we meer last van dan gemak. ’s Middag gaan we naar het moderne gedeelte van de stad mooie winkels maar de overdekte zijn erg benauwd met dit warme weer dus snel weer naar buiten. Om 15.00 uur zijn terug op de camping gauw de korte broek aan en lekker in de zon. Tegen de avond komen er weer donkere wolken binnen schuiven, maar het blijft droog.
04-07-2010 Loon-Røldal
We vertrekken weer met mooi vanuit Loon. Langs het Hardanagerfjord via de E7 een prachtig breed fjord met mooie bergtoppen. Op de ene kart staat verboden voor caravans op andere enkel voor ervaren rijders. We zien geen borden langs de weg en met twee zeer ervaren chauffeurs moet dit lukken. Het eerste gedeelte is een mooie weg maar aan het eind worde de weg soms erg smal 3.80 breed en dan te bedenken dat de caravan 2.30m breed is dus blijft er niet veel over als er tegenliggers zijn. Het is soms centimeter werk. We rijden tot aan Kvanndal en nemen de veerboot naar Utne niet goed koop NK 257. We hadden gelezen in een boekje dat er in Utne een fjolkermuseum (openlucht)museum was. Vanaf de boot een smalle weg naar boven aldaar aangekomen geen parkeerplek voor de auto’s met caravan. Weer een stuk achteruit en terug beneden in het dorp is ook geen parkeer ruimte. We laten het museum voor wat het is. Nu is de boot Utne Kansavik net vertrokken. Om deze veerboot te nemen moet je achteruit de boot op om de vrijgekomen plekken van degene die de boot in Utne verlaten weer op te vullen. Het kan zijn dat je dan lang moet wachten. We besluiten dan maar de 550 langs het Sørfjorden iov de E13. Deze weg is goed te rijden en we komen langs diverse mooie watervallen. Bij Odda komen we op de E13 we zien de gletsjer van Folgedfonni. Het water komt met geweld door de rivier naast ons. Op een gegeven moment zie je een waas van water over de weg. Links doemt de Latefossen op twee naast elkaar gelegen watervallen die met een vrije val van 156 m naar beneden razen. We stoppen bij Røldal camping Seim NK 170. Je kan zelf een plek op het uitgestrekte veld zoeken of een hut nemen (de sleutel zit erin) om 19.00 komt de eigenaar om iedereen in te checken. Het is nog lekker weer maar er staat hier wel veel wint de caravans zo neergezet dat we uit de wind kunnen komen en dan lekker barbecueën.
05-07-2010 Røldal- Tuddal
Na de barbecue gaat het regen en dit doet het ’s morgens nog. Erg jammer want daardoor hangt er lage bewolking en is het zicht het eerste gedeelte van onze reis erg klein. We gaan verder op de E134 tot Åmot. Eerst rijden we door een gebied boven de boom grens , maar geleidelijk word het landschap weer wat glooiender. Ook het weer knapt op Bij Åmot gaan we links af de E37 richting Rjukan. Hier gaat de weg weer omhoog en we passeren het skidorp Rauland. Op zich is dit niet zo’n interessant stuk weg. Bij Rjukan gaan we rechtsaf het Tuddal in. Eerst stijl omhoog in een wat ruig landschap. Als we de parkeerplaats waar de wandelingen naar de Gaustatoppen beginnen zijn gepasseerd dalen we af en komen in een adembenemend gedeelte. Waanzinnig uitzicht. Op camping Tuddal strijken we neer een camping met veel vaste plekkeneenvoudig maar schoon sanitair aan een meer. Lekker rustig NK 108.00. Janny en ik lopen naar de winkel iets verderop. Als we terug lopen zien we een dunne wat oudere dame lopen met een zware plastic tas. Net als we naast haar lopen gaat er een enorme sirene. We kijken wat verbaasd om ons heen. De dame spreekt ons in het Engels aan en verteld dat men met explosieven in de bergen gaat springen en dat dit een waarschuwingshoorn is. We staan even wat te praten en dan nodigt ze ons uit om bij haar thuis te kijken. Dat is niet tegen dovemans oren gezegd nieuwsgierig als we zijn om te kijken hoe de echte Noren leven. Binnen biedt ze ons eerst een ijsje aan, dit slaan we beleefd af maar dan wil ze thee zetten, die we dan maar accepteren. Het is grote nette keuken maar de woon kamer is echt begin jaren zestig klein met blank eiken bank en twee stoelen niet erg comfortabel en een eetafel , piano langs de muur het staat behoorlijk vol. Bloemen in rieten hangers, klimvetplant erin, een Yuka van een meter. Ze verteld ons van alles over de omgeving en haar leven. Na een uur gaan we er weer vandoor met een heel leuke ervaring rijker.
06-07-10 Tuddal
Het is lekker weer en na ons ontbijt in het zonnetje gaan we naar de parkeerplaats waar de wandeling naar de Gausttoppen begint. In het ANWB boek staat dat dit een licht wandeling is geschikt voor kinderen. In het begin loop je over een schapenpad met wat rotsblokken. Al snel wordt het een stenenmassa met af en toe een schapen pad. De wandeling staat voor 2 uur lopen heen en 2 uur terug nu waren we er al vanuit gegaan dat we heen zo’n drie uur nodig zouden hebben. Het is behoorlijk klauteren en geschikt voor kinderen onder bv tien en licht, daarin kunnen wij ons niet vinden. Na anderhalfuur gelopen hebben we ongeveer de helft van de tocht omhoog afgelegd maar het ziet naar uit dat het geklauter en over de rotsen lopen voorlopig nog niet is afgelopen. We besluiten de tocht te staken en terug te lopen. In één van de boekjes hadden we gelezen over een lift die je ook 800 meter hoger brengt en dan met een shuttel tot 87 meter onder de top. We vragen aan de hutbeheerder bij de parkeerplaats waar dit punt is omdat we nergens een bord hierover hadden zien staan. Het blijkt dat de lift niet inwerking is vanwege wat problemen met de provincie. Helaas dan moeten we dit uitzichtpunt van Noorwegen overslaan. De Noorse dame had ons gisteren geattendeerd op de weg naar Bondal dit is een doodlopende weg van 17 KM. Onderweg kom je een waterval tegen die uit een natuurlijke tunnel komt en in een mooi meertje terecht komt. We gaan kijken en inderdaad als we bij de waterval omhoog lopen zien kunnen we het eind van de tunnel niet zien. Achter in het dal staan nog een paar authentieke boerderijen. Nederland voetbalt vanavond tegen Urugay. Het wordt 3-2 en Nederland zit in de WK finale.
07-07-10 Tuddal- Heddal-Tuddal
Vanmorgen eerst in de zon ontbeten en lekker rustig aan gedaan. In de loop van de morgen wordt het bewolkt. ’s Middags gaan we naar Heddal daar staat de grootste Staafkerk van Noorwegen. We bezoeken de kerk en lopen naar de Biggetun een klein openlucht museum. Het is een originele oude boerderij met stallen en hooi schuren. Van hieruit lopen we naar het uitzichtpunt. Terug gelopen trakteren we onszelf op verse koffie en vers gebakken wafels met aardbeienjam en zure room.
08-07-10 Tuddal- Halden
Als we vertrekken regent het. We rijden richting Drammen het eerste gedeelte is nog een hoog vlakte. Naar mate we meer richting Drammen komen verandert de natuur in bosrijke omgeving. We nemen de tunnel onder het Oslofjord door 55NoK. We hebben tijd genoeg en besluiten niet de snel weg te nemen richting het zuiden maar via Askim de 22 te rijden. Hier rijdt je ddor de graanschuur van Noorwegen. Tarwe, rogge havervelden met enorme grote huizen, sommige mistaan niet in Hollywood, en grote landbouwschuren erbij. Hier is boeren nog leuk. Het weer is wisselvallig vandaag. Als we in Halden aankomen regent het weer. Halden heeft een mooie burcht met enorme muren. In b=vroegere tijden is hier vaak de grens tussen Noorwegen en Zweden bevochten. De camping is Fredriks NOK 210 een echte stadscamping niet echt leuk. Gelukkig blijven we hier maar 1 nacht.
09-07-10 Halden – Smögen (Kunghamn)
Het weer is weer opgeknapt en de korte broek kan weer aan. We volgen de 22 naar het zuiden via Grebbestad de 164 volgen we de Zweedse kustnaar Smögen. Van Bart en Adri hadden we gehoord dat dit een leuk plaatsje is aan de kust. We moeten natuurlijk rekening houden met de WK dus er moet een camping zijn met TV zaal of satelliet ontvangst. Er zijn drie camping in de buurt van Smögen 2 grote en 1 kleine de eerste waar vragen zit vol de tweede daar staan we in een lange file voor de poort heeft nog wel plek maar vlak bij de ingang er moet daar een Scandinaviën kaart gekocht worden. Dus wat terug gereden naar de kleine camping Smögencamping. Eenvoudige camping met een speciaal jongeren gedeelte aan de andere kant van de weg. We zijn de enige Nederlanders tussen veel Zweden en een enkele Noor. ’s Middag gaan we naar Kungshamn , want we hebben geen Zweeds geld het heeft een leuk centrum met een kleine boulevard .
10-07-10 Smögen
Na het ontbijt en de koffie gaan we naar Smögen wat eigenlijk een eiland is. Via een brug is het te bereiken. Het is een toeristisch plaatsje met een drukke boulevard en veel terrasjes en eettentjes. Smögen is beroemd bij de zweden vanwege de garnalen. Het is een soort Volendam houten huisjes dicht op elkaar gebouwd. Omdat het aan de Oostzee ligt komen er veel boten aanleggen van eenvoudige motorboten tot leuke (zeil )jachten. Het is een drukte van belang op het water. Dit is na de rust en natuur die we de afgelopen drie weken hebben gehad een compleet ander plaatje. Met een temperatuur van 24◦ heeft het veel weg van zuid Frankrijk.
11-07-10 Smögen
De pelleboer van hier is wel een man van de klok op de weerkaart werd aangegeven dat het om 10.00 gaat regenen tot 16.00 uur. Bijna klokslag tien uur breekt er een onweersbij los. Altijd leuk om te zien hoe mensen in de weer gaan spullen in pakken tenten snel afbreken. We staan te kijken naar de driegende wolken en lichtflitsen die eraan komen. Als dan begint iedereen als een haas naar binnen. Het blijft een dag met buien. Tot 16.00 uur zoals stond aangegeven de zon breekt door en het wordt weer heerlijk weer. We lopen naar Kunghamn . Even over de boulevard en terug via de promenade( houten baordwalk ) langs het water die bijna tot aan de camping loopt. Het Nederlandse elftal staat in de finale tegen Spanje. Leuk zoals de Zweden reageren een buurman koopt zelfs oranje ballonnen die hij aan de voortent hangt. Telkens als hij ons ziet roept hij hup Holland Dit mag echter niet baten en Nederland verliest na een slechte wedstrijd van beide partijen in de laatste a5 minuten van de verlenging met 1-0.
12-07-10 Smögen – Gotenburg – Kiel
Heerlijk die paar dagen rust en voor we de terugweg aanvangen. Lekker even alles op je inlaten werken. We hebben alle tijd en ontbijten lekker buiten ruimen op en drinken koffie. Het is maar 2 uur rijden naar Gotenburg. Onderweg lekker lunchen, omdat we met de caravan op het vrachtwagen dek moeten kunnen we om 17.00 uur de boot op (personen auto’s al vanaf 15.00 uur in de zomer). Het is lekker weer en we gaan eerst wat drinken op het zonnedek. Het diner en ontbijt hebben we bij geboekt. Heerlijk buffet met natuurlijk veel vis . Na het diner is het nog goed weer en we gaan terug naar het zonnedek op een gegeven moment pakken zich donkere wolken samen. Met een beetje fantasie kun je hier de gevaarlijke monsters uit de vele Noorse en Zweedse sprookjes en sagen uit halen. Het begint te waaien, stoelen schuiven heen en weer en de regen komt met grote druppels naar beneden. We zoeken de bar en blijven daar nog wat drinken.
13-07-10 Kiel – Eerbeek
Na een lekker uitgebreid ontbijtbuffet schepen we om 9.15 uur uit. Op de radio hoeren we dat gister avond in Helgoland een camping is getroffen door noodweer en is daar weinig heel gebleven. Dit moet haast de bui zijn waarvan wij gelukkig maar een staartje van hebben mee gekregen. De terug reis verloopt voorspoedig en om 17.00 uur zijn we veilig weer terug in Eerbeek.

Noorwegen heeft beslist ons hart gestolen. Noorwegen overtreft in vele opzichten de vele natuur die wij in de rest van Europa al hebben gezien. In het begin van de reis is er een bepaalde honger naar meer en meer indrukwekkende natuur. De hoogvlaktes ,de met sneeuw bedekte toppen, bevroren meertjes, sneeuw langs de weg, gletsjers, Fjorden de enorme hoeveelheid aan gigantische watervallen en wilde riviertjes. Wat het mooiste was kunnen we niet aangeven. Het reizen met de caravan is ons goed bevallen ondanks de twee keer dat we wat problemen hadden met de caravan remmen. Beide heren zijn ervaren caravanrijders en dit was noodzakelijk op de afdaling naar Geiranger 10% 14 km lang. Ook de weg 55 van Lom naar Gaupne afdaling 10% 8km vergt ervaring (vanaf Gaupne richting Lom is eenvoudiger). De sneewweg bij Flåm is van beide kanten mooi maar vanaf Aurland heb je meer sneeuw. We zullen beslist nog een keer weer terug komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen